2. Közma könyv
Mi a nevelésszociológia?
Nevelési elméletek
- a nevelésszociológia előzménye: azok a gondolatoka nevelésről, melyek a társadalmi szempontokat tették az első helyre
- ókori görög bölcselkedők: a társadalom megjobbításának gondolata a nevelés révén
PLATÓN:
- utópikus állam
- kudarcos társadalmi tervezés
- fölvilágosodás materialistái az oktató-nevelő munka,
(Holbach, Helvecius) az iskola révén igyekeztek
- utópikus szocialisták átformálni a társadalmat
(Owens, Saint-Simon)
- XX. sz. reformpedagógiája
(Kilpatrick)
- középkori felismerés – a társadalom befolyásolja a nevelést
- Roussau és Emil a káros hatások miatt vonul ki a társadalomból
- Pestalozzi nevelőintézetében megpróbálta ezt megvalósítani
- munkásmozgalmak – politikai feladat a fennálló társadalmi rendszer iskolaügyének bírálata
Társadalomelméletek
- a szociológia a XIX. században kezd kialakulni Franciaországban II. Napóleon korában, és a viktoriánus Nagy-Britanniában (Comte, Spencer)
DURKHEIM:
- a nevelés problémáinak társadalmi vonatkozásainak kifejtése
- nézeteinek háttere – a kor társadalmi és politikai valósága
- szociologizmus – a társadalom önálló realitás, és különbözik a pszichikus és az anyagi valóságtól
- „pszichikus valóság” – egyéni
- „társadalmi valóság” – a társadalmi szféra elsődlegessége, amely meghatározza a pszichikus élet jelenségeit, vagyis az egyén társadalmi-közösségi lénnyé válását
- ennek továbbfejlesztése – „társadalmi tények” fogalma
- a kollektív tudat állapota
- a nevelés az idősebb generáció ráhatása az ifjabbra, abból a célból, hogy a felnövekvő nemzedéket társadalmi környezetéhez igazítsa
- ez mindenkire kiterjed
- léte különböző társadalmakban és korokban kimutatható
- a közvélemény szabályozza
ZNANIECKI:
- a társadalomkutatás az un. kulturális rendszerek vizsgálata:
- társadalmi cselekvések (vita)
- társadalmi kötelékek (barátság)
- társadalmi személyiségek (apa)
- társadalmi csoportok (család)
- hogyan bontakozik ki e „társadalmi rendszerek” hatására az egyén személyisége
- hogyan alakulnak ki a „társadalmi rendszerek” az egyének személyisége alapján
DEWEY:
- társadalomelméletét a korabeli amerikai társadalom kritikájára alapozta
- demokrácia – erre kell nevelni az embereket, a nevelés így válik a társadalom újjá-szervezésének eszközévé
- a gyereknek a társadalmi képességeit kell továbbfejleszteni az iskolában
- az iskola az eszményi demokrácia modellje lehet
- a pedagógus tekintélyének forrása nem az, hogy oktat, hanem az, hogy neveli a közösséget
MAKARENKO
- igazi pedagógia – viszonyulás az egyéniség és a társadalom között
- a gyerek magatartása válasz arra az eljárásmódra, amellyel vele foglalkozunk
Kutatások
Környezetkutatások:
- századforduló, I. világháború – miliőkutatás
- nagyrészt német nyelvterületen
- a tanulók környezetének felderítésével akarták megmagyarázni a gyerekkori zavarokat
- ez a gyakorlat a szociálpedagógia
- feladata, a gyermek közvetlen környezetének pozitív nevelési szempontú átalakítása
- a II. világháborúban bontakozott ki újra az NSZK-ban
- képviselői az USA-ba menekültek
- a miliőkutatástól nehéz elhatárolni az ökológiát
- oktatásökológia – az oktatásügyi problémák ökológiai megközelítése, angolszász országokban
- C. BURT elemzése a londoni iskolások tanulmányi színvonaláról
Struktúrakutatások:
- ’30-as évek, USA – a társadalmi szerkezet empirikus vizsgálata
- a társadalmi szerkezet leírása az oktatási intézményeknek, a műveltség átadásának és a tudás átadásának problémájába ütközött bele
- vizsgálták – az iskolába való belépést, a bentmaradást, és a kilépést ( a társadalom szerkezetének függvényében)
- a bekerülés olyan kontraszelekció eredménye, amelynek során a munkásság különböző csoportjai hátrányba szorulnak
- tanulság – az intézményes nevelés alapvetően meghatározza a társadalom felépítését
Kultúrakutatások:
- elsősorban az etnológiában bontakozott ki
- ’80-as évek – a primitív társadalmak jelenségeinek rendszerében való megfigyelése
- így alakul ki a „kultúra”, mint leíró fogalom
- a kultúra egyes elemei csak akkor funkcionálnak, ha a felnövekvő generációt bevezetik a kultúrába
- BERSTEIN – szociolingvisztika
Az alkalmazások
Alkalmazott kutatások:
- Gyarmati rendszer bomlása – a fejlődő országok teljes iskolarendszerének megtervezése (UNESCO)
- ’60-as évek UNESCO-program – analfabetiáció
- sikerét a demográfiai robbanás korlátozta
Társadalomkritikai kutatások:
- a társadalom és nevelés viszonya összefügg a reformtörekvésekkel
- az iskolai segítségnyújtás tömegméretűvé válása nem a munkanélküliséget csökkenti, hanem versenyt élez a munkaerőpiacon
- öröklött egyenlőtlenség megszüntetése – a társadalom „iskolátlanítása” szükséges
Nevelésszociológia Magyarországon:
- első szociológiai kezdeményezések – 1910-es évek
- Pulszky Ágost, Somló Bódog, Braun Soma
- csak jogi úton
- éles kritikák a korabeli közoktatási állapotokkal szemben
- előkészítője az 1919-es iskolareformnak
- tanulmányok – a gyerekek egyénfejlődését súlyosan hátráltató környezeti hatásokról
- az I. és II. világháború között
- nagyszámú iskolai szociográfia születése
- ezek az előzményei az iskola szociális környezettanulmányozásának
- adatgyűjtő tevékenység – Fővárosi Pedagógiai Szeminárium
- Magyary Imre
- Illyés Gyula : Lélek és kenyér
- a 2. világháború után
- gyakorlati munka a Rákosi-rendszerben nem folyhatott
- fellendülés a ’60-as években
- társadalmirétegződés-vizsgálatok
- statisztikai vizsgálatok az iskolák fejlettségének felderítésére
- diákéletmód – vizsgálatok
- társadalmi rétegződés és tanulmányi eredményesség összefüggése
- ’70-es - ’80-as évek:
- a struktúravizsgálatok betagolódtak a szociológia egyéb irányai közé, de kialakította saját „intézményrendszerét”
- a társadalmirétegződés-vizsgálata – az iskolázottság és a rétegződés történeti tendenciáinak feltárása, településviszonyok leírása
- az iskola állami monopólium lett
- az iskolai pályafutás nagy súlyra tett szert
- tanulmányi teljesítmény és társadalmi háttér vizsgálata
- lányok és fiúk esélyegyenlőségének vizsgálata
- a fiúk pályaválasztása hasonló, mint a szüleiké, míg a lányoké nem
- területi szempontú oktatáskutatás
- a fiatalok pályafutásának behatárolása, és a foglakozását, beilleszkedését is
Meghatározások
Határtudomány:
- fogalmának meghatározása nem könnyű, mivel nem alakult ki egységes vélemény a tárgyát és a feladatait illetően
- nevelésszociológia – olyan szociológiai összefoglalók, melyek főként pedagógus hallgatóságnak vagy olvasóközösségnek készültek
- a pedagógust érintő szociológiai vonásokat tárgyalják
- nevelésszociológia – az egyes szakszociológiák olyan megállapításainak gyűjteménye, melyek valamiképp összefügghetnek az oktató-nevelő munkával
- a szociológiai ismeretanyagból nem az elméleteket választják ki elsősorban, hanem a módszereket, melyeket az iskolai gyakorlatban alkalmaznak
- felmerülő problémák esetében
- azoknak az intézkedéseknek tervezett társadalmi hatásaival foglalkozik, amelyek pld. az iskola területi elhelyezkedésére, a beiskolázásra, a pályaválasztásra, vonatkoznak
- az oktatásszervezés kiegészítője
Típusai:
- vagy leszűkítjük a nevelést, az iskolai oktatás-nevelés gyakorlatára
- vagy kitágítjuk olyannyira, hogy az egész oktatási rendszer működése beleférhessen
- a pedagógusnak szóló szociológiai ismeretterjesztés
- az oktatás-nevelés egészére vonatkozó szakszociológiai eredményválogatások
- szociálpedagógia – a társadalmi jelenségek és folyamatok vizsgálatának leszűkítése az iskolai tevékenységre
- kutatási módszertan
Szakszociológia:
- szociológiailag elemezni 1-1 jelenséget annyit jelent, mint társadalmi összefüggésbe helyezni
- a pedagógust az oktatás-nevelés érdekli, de ennek megértéséhez igénybe veszi a szociológia eszközeit is
- a szociológus viszont a társadalomra figyel és az oktatásüggyel csak annyira foglalkozik, amennyiben megismerése közelebb viszi őt a társadalom megértéséhez
- ezért nehéz önálló nevelésszociológiáról beszélni!
- a nevelés szociológiája:
- azok az összefüggések, melyek a nevelés folyamatát szükségessé és lehetővé teszik
- hogyan válik az új nemzedék tagja felnőtté, a társadalom tagjává?
- milyen hatások alkotják a szocializáció folyamatát?
- pedagógiai szociológia:
- azoknak a nevelési rendszereknek a szociológiai értelmezését értjük rajta, melyek körülveszik a gyereket, és meghatározzák az iskolán kívüli életét
- család
- iskolaszociológia:
- rámutat azokra a szervezeti keretekre, amelyekben az emberi tevékenységek lezajlanak, és megkeresi az oktatásügyi intézmények helyét e társadalmi szervezetek között
- megismertet azokkal a hasonlóságokkal, melyek minden szervezetben, így az iskolában is megtalálhatóak
- az oktatásügy szociológiája:
- azok a vonatkozások, melyek az oktatási rendszert a nagy társadalmi folyamatokhoz kapcsolják
- nevelésszociológia és szociálpszichológia kapcsolata:
- a szocializáció fogalmának átvétele, továbbfejlesztése
- annak a folyamatnak a leírása, mely során az egyén beilleszkedik a társadalomba
- a nevelésszociológia vizsgálati tárgya pont ez a környezet