A PR tevékenység lehetséges céljai
Az Amerikai PR-szövetség 1991-ben publikált egy olyan összeállítást, mely 15 kompetencia területet fog át.
Ezek:
- Tanácsadás /a szervezet menedzsmentjének, a szervezeti politika és a kommunikáció területén /
- Kutatás /annak érdekében, hogy mérni lehessen az olyan tevékenységeket, melyek befolyásolják vagy megváltoztatják az attitűdöket és a magatartást/
- Médiakapcsolatok /kapcsolatteremtés a kommunikációs médiumokkal/
- Publicitás /a kiválasztott médiumokon keresztül a tervezett üzenetek térítés nélküli terjesztése/
- Alkalmazotti kapcsolatok /az alkalmazottakat vagy tagokat érintő kérdések megválaszolása; a szervezet alkalmazottainak vagy tagjainak tájékoztatása és motiválása/
- Helyi közösségi kapcsolatok /folyamatos, tervezett és aktív részvétel a közösséggel együtt és a közösségen belül a szervezet fenntartására és javítására/
- Közügyek – public affairs /hatékony közreműködés kialakítása a közösségi politikában; a szervezet hozzásegítése ahhoz, hogy a közvélemény elvárásaihoz alkalmazkodjék/
- Kormányzati kapcsolatok /a szervezet részéről fenntartott közvetlen kapcsolat a törvényhozókkal és a szabályalkotó szervekkel; gyakran nevezik „lobbizásnak”/
- Társadalmi ügyek kezelése – issues management /olyan ügyek azonosítása és kezelése, melyekben a szervezet érintett vagy érintett lehet/
- Pénzügyi kapcsolatok /a befektetői bizalom kialakítása és fenntartása; pozitív kapcsolatok építése a pénzügyi környezettel/
- Ágazati kapcsolatok /a szervezetnek a szakma más cégeivel és kereskedelmi szövetségekkel fenntartott kapcsolatai/
- Fejlesztés – alapteremtés /a szervezet tagjainak, támogatóinak és másoknak önkéntes támogatási hozzájárulására való igény bizonyítása és a támogatásra való ösztönzés/
- Kisebbségi kapcsolatok – multikulturális ügyek /kisebbségi egyénekkel és csoportokkal való kapcsolatteremtés/
- Különleges események és nyilvános fellépés – special events and publis participation /egy személy, termék vagy szervezet iránti érdeklődés felkeltése; olyan tevékenységek alkalmazása céljából, melynek célja, hogy egy szervezet a közvéleményeit meghallgassa, és interaktív kapcsolatot alakítson ki velük/
- Marketingkommunikáció /olyan tevékenységek kombinációja, melynek célja, hogy egy terméket, szolgáltatást vagy eszmét eladjon pld. reklámot, promóciót, csomagolást/
Wilcox-Ault-Agee egyszerűbb csoportosítást alkalmaz a szervezeti, vállalati PR munka részterületeinek összefoglalására:
- Image és reputáció management.
- Információs szolgálat.
- Marketingkommunikáció.
- Befektetői és részvényesi kapcsolatok.
- Pénzügyi kapcsolatok.
- Közösségi kapcsolatok.
- Munkavállalói kapcsolatok.
- Kormányzati kapcsolatok.
- Közügyek kezelése.
- Különleges események.
A PR részterületei két részre lehet osztani: belső PR és külső PR.
Belső PR:
- Vezetői és információs rendszer.
- Szervezeti egységek.
- Alkalmazottak tájékoztatása.
- Human relations.
- Management tanácsadás.
- Munkaerő toborzás.
Külső PR:
- Corporate PR
- marketing PR
- Szakmai kapcsolatok
- Média kapcsolatok
- kiadói és szerkesztői kapcsolatok
- újságírói kapcsolatok
- publicity
- Public affairs
- kormányzati kapcsolatok
- lobbizás
- önkormányzati kapcsolatok
- érdekképviseleti kapcsolatok
- Pénzügyi kapcsolatok
- befektetési kapcsolatok
- részvényesi kapcsolatok
- pénzügyi/szervezeti kapcsolatok
- támogatás
-szponzorálás
-mecenatúra
- Válságkezelés /összefügg a belső PR-ral/
- Issue management
- Ágazati kapcsolatok
- Kisebbségi kapcsolatok