Stratégia és üzleti terv
A tervezés szerepe a vállalkozásoknál
A vállalkozások működésének és fejlődésének érdekében meg kell vizsgálni a lehetséges jövőbeli lehetőségeket, feltételeket.
-Tervek kidolgozása különböző időtávra.
-A tervezés folyamatában a hangsúly a jövőkép kialakításán van.
-Tervek: mit akar csinálni a cég és hogyan.
-A tervezésnél alakulnak ki a vállalati célok, melyek megvalósításához szükséges programokat alakítanak ki.
A tervezés időtávjai:
1. Hosszútávú tervek: /10-15 évre/
Előrevetítés, de nem nagyon konkrét.
2. Középtávú tervek: /2-4 évre/
Belátható szintű.
3. Rövidtávú /1 évre/
Jelleg alapján:
1. Stratégiai tervek: /hosszú távra/
2. Üzleti tervek
3. Operatív tervek
A szervezet szintjétől függően:
1. Vállalati szintű tervek
2. Üzleti szintű tervek.
3. Műhelyszintű tervek.
A vállalkozások működésében és fejlődésében a stratégia és az üzleti tervek játszanak fontos szerepet.
Vállalati stratégia
A stratégia szerepe:
Olyan koncepció, amely meghatározza a vállalkozás hosszútávú célkitűzéseit és előirányozza a célok megvalósításához szükséges erőforrásokat és a fontosabb fejlesztési akciókat.
-A stratégia azért fontos, mert a környezeti lehetőségeket és a forrásokat hangolja össze.
-A vállalkozásoknak a külső környezettel kell jól együttműködnie /piaci környezet/. A külső környezetnek vannak lehetőségei, de veszélyei is. A vállalkozásoknak ezeket fel kell tárni, elemezni, értékelni, kidolgozni a lehetőségek kihasználhatóságát, a környezeti változásokhoz képes legyen alkalmazkodni.
-A környezetet milyen módon és mértékben képes befolyásolni.
-A vállalatoknak a környezeti viszonyok vizsgálatánál figyelembe kell vennie a meglévő adottságokat és a bővítési lehetőségeket.
-A vezetés feladata a stratégia kialakítása és megvalósítása, a menet közbeni tapasztalatok visszacsatolása.
-A vállalati stratégia a tervezési folyamatokban alakítható ki.
-A tervezésnél a stratégiai erőirányzatokhoz elemzési és előrejelzési módszer használható fel.
-A hosszútávú célok megfogalmazása minden cégnél szükséges.
-A kis- és közepes vállalkozásoknál a stratégiai irányokat egyedi döntésekkel lehet kialakítani.
A stratégiai tervezés folyamata: /sokrétű folyamat/
1. Stratégiai elemzés
A vállalatok külső- és belső környezetének feltárása.
2. A vállalatok küldetésének és stratégiai céljainak megfogalmazása.
3. Az alternatívák kidolgozása és és döntés a legcélszerűbb stratégiáról.
4. A stratégiai akció megtervezése.
-Ezek biztosítják a fejlesztési célok megvalósítását.
Több szinten zajlik:
a. Vállalati szintű stratégia:
Meghatározza az egész szervezetre nézve a legfontosabb stratégiai célokat, fejlesztési programokat.
b. Üzleti egységek stratégiái:
Az egyes üzleti egységek stratégiai előirányzatait dolgozza ki.
c. Funkcionális stratégia:
A vállatok alapvető szakmai területeire határozzák meg a célokat.
A vállalkozási stratégia főbb tartalmi elemei:
1. A vállalkozás küldetése.
2. Működési köre.
3. Piaci versenyhelyzete.
Mindig ezek fejlesztéséhez kell irányokat, fejlesztéseket és akciókat meghatározni.
A vállalkozás küldetése:
A stratégiai törekvések rövid összefoglalása. Jelzi a dolgozók és a külső környezet felé is, hogy a cég mire törekszik és melyek azok az értékek, melyek a legfontosabbak a vállalkozások tevékenységében.
Működési kör:
Azt mutatja meg, hogy
-milyen piaci igényeket akar kielégíteni a vállalkozás.
-milyen fogyasztói igényeket akar kielégíteni.
-a piaci igényeket hogyan, milyen módszerekkel akarja kielégíteni.
A stratégiai tervezés folyamatában elemezni kell a működési kört és azt, hogy ezt hogyan célszerű a jövőben továbbfejleszteni. A stratégiai tervezés keretében elemezni kell, hogy a vállalkozásnak a piacon milyen a versenyhelyzete, és ezt a jövőben milyen körülmények befolyásolják. A versenyhelyzet elemzését célszerű a vállalkozások egészére és az üzleti egységekre is elvégezni.
A vállalkozások versenyhelyzetének külső- és belső tényezői:
Külső tényezők:
Vizsgálni kell, hogy
-milyen az erőviszony a vállalkozások és a versenytársak között.
-a versenytársak elégedettek-e a jelenlegi helyzetükkel ill. várható-e irányváltás.
-a versenytársak elégedetlenek a helyzetükkel, milyen irányú és intenzitású lépések várhatóak.
-hol és mennyire sebezhetőek a versenytársak.
-milyen akciók váltanának ki veszélyes ellenreakciókat versenytársak részéről.
A külső környezeti tényezőkhöz tartozik a szállítókkal és a beszállítókkal való kapcsolat.
Belső tényezők:
Vizsgálni kell, hogy
-a berendezések, gépek mennyire korszerűek.
-a termékek korszerűségét, minőségét.
-a munkaerőmorált.
-az alakalmazott árakat.
-a költséggazdálkodást.
A stratégiai tervezés folyamatában elemezni kell a vállalkozás erős és gyenge pontjait.
SWOT elemzés:
-erős pontok, gyengeségek
-lehetőségek
-veszélyek
A stratégia főbb fajtái:
a. különböző tartalom
b. alapvető cél: versenyelőny
2 lehetséges módja:
-Olcsó termelés, hogy kedvező árral lehessen megnyerni a fogyasztót.
-A terméknek olyan megkülönböztető tulajdonságai vannak, mellyel minden vevőt ki tudunk elégíteni.
A vállalkozás milyen terjedelmű piacon kíván előnyhöz jutni.